Inkscape 0.48 - Maci 1
[ Főoldal ]
kép
kép

Nyisd meg újra a macit. Készíts az ábrán látható részeiről másolatot, adj nekik egyelőre körvonalat, és a kitöltést szüntesd meg. Kettőzd meg a nagy kört, és vond ki (Útvonal > Különbség) a bal fül belső köréből. Ugyanezt tedd meg a jobb fül belső körével is.

kép

A pirossal jelölt köröket egyesítsd únióval.

kép

Egyesítsd únióval a kékkel jelölt objektumokat, és vond ki a pirossal jelöltből. (Azért kell a kékeket egyesíteni először, mert a különbség művelet csak két objektummal tud dolgozni.)

kép

Ha most a maradék száj körüli ellipszist is kivonnánk a macifejből, akkor a bal oldalt látható eredményt kapnánk: ugyan nincs kitöltése az ellipszisnek, de a különbség műveletben ettől függetlenül a közrezárt területe vesz részt. (Ugyanígy az únióban, metszetben és a hasonlókban is.) Ez nem tökéletes így, ha te is megtetted, akkor vond vissza.

kép
kép

Jelöld ki a száj körüli ellipszist, és válaszd a csomópont szerkesztő eszközt X. Láthatóan még az ellipszis vezérlőpontok látszanak. A Kitöltés és körvonal ablakban a körvonal vastagságát állítsad be, hogy nagyjából úgy nézzen ki mint a baloldali ábrán.

Használd a Útvonal > Körvonal átalakítása útvonallá parancsot (vigyázz, két hasonló nevű parancs van egymás mellett). Ettől ami eddig a körvonala volt, az lesz az új objektum belseje: nyolc vezérlőpont jelenik meg: négy a külső, négy a belső körön. Az új objektumnak nem lesz körvonala, viszont az eddigi körvonalszín lesz mostantól a kitöltőszín. Ettől kezdve az egyes vezérlőpontokat tetszőlegesen áthelyezhetnénk, nem köt többé az ellipszis alak.

kép

Az így átalakított objektumot vond ki a maci fejéből, aztán adj neki sugárirányú színátmenetet.

kép

Rajzolj egy téglalapot a fej köré. Készíts másolatot a fejről, dinamikus peremmel húzd össze, és vond ki a téglalapból.

kép

Töltsd ki sötét színnel a lukas téglalapot, és adj neki elmosást. Kurzorbillentyűvel mozgasd egy picit lefelé és balra.

kép

Készíts másolatot a macifejről, jelöld ki a másolatot és a lukas téglalapot, és használd az Objektum > Vágás > Beállítás parancsot. Ettől a lejjebb lévő objektum (a lukas téglalap) csak a feljebb lévőn belül látszódik, és egyetlen objektum lesz belőlük.

Így tudtunk olyan objektumot készíteni, aminek a belső széle elmosott, de a külső a vágás miatt nem az.

Habár félig rejtve van ez az objektum, akkor is ki tudod jelölni, ha a láthatatlan részére kattintasz, ami okozhat meglepetést.

kép

Készíts másolatot a macifejről, adj neki fehér kitöltést, aztán fentről lefelé színátmenetet.

kép

Bézier görbe eszközzel X rajzolj egy hasonló objektumot. A körrel jelölt két ponton ne csak kattintsál, hanem lenyomott egérrel húzz egy rövid vízszintes vonalat: ekkor ezek szimmetrikus csomópontok lesznek, olyan hosszú érintővel, amilyen hosszan az egeret lenyomott gombbal húzod. Így nem kell külön csomópont szerkesztővel ívessé tenni ezeket a pontokat.

Mikor megvan, vond ki ezt a fehér átmenetes objektumból.

kép

Másold le a piros macifejet. Most már kezdik fedni egymást az objektumok, így nehezebb kijelölni őket. Ha kijelölő eszközzel az Altot nyomva kattintgatsz egy pontra, akkor először a legfelső objektumot jelölöd ki, ami ott van; a következő kattintás az eggyel alatta levőt jelöli ki, és így tovább.

A lemásolt macifejből csinálj árnyékot: dinamikus peremmel növeld meg egy kicsit, adj sötét kitöltést és elmosást, küldd hátre, és esetleg mozgasd kicsit balra és lefelé. Ha takarásban van a kijelölt objektum, akkor az Altot nyomva tartva viheted arrébb anélkül, hogy véletlenül az őt takaró objektumot jelölnéd ki.

kép

Készíts még egy másolatot a piros macifejről. A Kitöltés és körvonal ablakban a kitöltés fülön válaszd a Minta X lehetőséget, azon belül a Csíkok, 1:1 mintát. (Valószínűleg ez utóbbit nem kell kiválasztani, mert ez az alapértelmezett.)

kép

Válaszd ki a csomópont szerkesztő ezköszt X. Alapesetben ekkor a lap bal felső sarkában megjelennek a minta vezérlői.

  • A kereszt a kiindulópont, ezt mozgatva adhatjuk meg, hogy hol kezdődjön a minta. Esetünkben ez mindegy.
  • A téglalap kereszttől mért távolságával adhatjuk meg, hogy mekkora legyen egy minta csempe. Csíkok esetében természetesen csak az egyik méret számít: a csíkok vastagsága.
  • A körrel forgathatjuk el a mintát. Controlt nyomva tartva csak 15 fokonként enged forgatni.
kép

Végezetül sorrendben rendezd a csíkos objektumot a fehér átmenetes alá, az átlátszatlanságát pedig vedd alacsonyabbra, mondjuk 10%-ra


[ Főoldal ]