Inkscape 0.48 - Pecsét
[ Főoldal ]
kép
kép

Importáld a furcsa főnix logó képét. Ez egy bitkép (raszteres kép), ha ránagyítasz, láthatod a képpontokat. Jelöld ki a képet, és nyisd meg az Útvonal > Bitkép vektorizálása... ablakot.

Az alapbeállítások most megfelelnek. Csak nyomd meg az OK gombot. Ennél a képnél elsőre nem látványos, mikor végzett a vektorizálással, onnét veheted észre, hogy amíg dolgozik, addig az OK gomb szürke. Mikor újra használható az OK gomb, csukd be a vektorizáló ablakot, vidd arrébb az elkészült objektumot, az eredeti képet pedig töröld ki.

kép

Jelöld ki a vektorizált madarat, és válaszd a csomópont szerkesztő eszközt X. Megfigyelheted, hogy az automatikus vektorizálás több csomópontot hoz létre, mint amire feltétlenül szükség van, például a baloldali ábrán pirossal kiemelt pontok nélkül meglennénk: a kézzel vektorizálás gazdaságosabb, és alkalmasint jobban használható eredményt adna, de persze jóval lassabb is.

A vektorizálás részletgazdagsága az importált kép képpontjainak számától függ. Ha nem szeretnél sok csomópontot, akkor importálás előtt raszteres képszerkesztővel kicsinyítsd le a képet.

kép

Legyen a madárnak pecsét színű körvonala, de ne legyen kitöltése. A Körvonalstílus fülön kapcsold be a Lekerekített sarok gombot X.

kép

Válaszd a csomópont szerkesztő eszközt X.

kép

Használd az Útvonal > Körvonal átalakítása útvonallá parancsot: erre az egyenetlen festék hatáshoz lesz szükség. Láthatóan ez elég sok csomópontot hoz létre, nem feltétlenül van mindre szükség.

kép

Használd az Útvonal > Egyszerűsítés parancsot: ez úgy igyekszik csökkenteni a csomópontok számát, hogy minél kevésbé változzon az objektum alakja.

kép

Rajzolj egy kört, és igazítsd úgy, hogy a madár a közepén legyen. Aztán válaszd a szöveg eszközt X, és kattints a rajzvászonra. (Ne húzd az egeret lenyomott egérgombbal, mert az szövegkeretet hoz létre: ha hosszabb szöveget írsz, akkor több sorba tördeli. Ez máskor hasznos lehet, de most nem.) Írd be a pecsét felső szövegét. Az eszközvezérlő-sávon megváltoztathatod a betűtípust. A félkövérséget kapcsold be, és a betűméretet is állítsd be, ha nem megfelelő.

kép

Kijelölő eszközzel jelöld ki a szöveget és a kört, majd használd a Szöveg > Útvonalra való illesztés parancsot. Valószínűleg nem a kör tetejére kerül a szöveg. Kattints a rajzvászon üres részére (hogy ne legyen kijelölve semmi), aztán jelöld ki csak a kört. Kattints rá mégegyszer, hogy a sarkaiban a forgató nyilacskák látszódjanak, és bármelyik sarkánál fogva forgasd addig, amíg a szöveg felülre nem kerül.

kép

A második szöveget a kör aljára szeretném illeszteni, de akkor a szöveg teteje, és nem az alapvonala lenne a körön: az Inkscape-ben erre nincs lehetőség (amennyire tudom). Ezért egy kis trükkhöz folyamodunk:

Kettőzd meg a kört, és nagyítsad fel (nyomva tartva a Controlt és a Shiftet), hogy nagyjából a kisbetűk tetejét súrolja. Szöveg eszközzel írd be az alsó szöveget, és illeszd a külső körre. Egyelőre ez ugyanúgy a kör külsejére helyezi a szöveget: az Inkscape minden objektum csomópontjait valamilyen sorrenben tárolja, és a szöveget az első csomópontnál kezdi, az utolsó felé haladva.

Jelöld ki a kört, használd az Útvonal > Objektum átalakítása útvonallá parancsot: erre szükség van, hogy a következő parancsot használhassuk. Ez pedig az Útvonal > Megfordítás. Most már a kör belsején kell lennie a szövegnek, csak forgasd el, hogy alul legyen.

kép

Ha most kitörölnénk az egyik kört, akkor a rá illesztett szöveg visszatérne az eredeti egyenes helyzetébe. Ha pedig arrébb vinnénk, vagy megnövelnénk, akkor követné a szöveg is. A következőt tehetjük ez ellen.

Jelöld ki a felső szöveget, és használd az Útvonal > Objektum átalakítása útvonallá parancsot. Innentől kezdve különválik a körtől, de a szöveg már nem írható át. A szöveg útvonallá alakítása akkor is hasznos, ha másik gépre szeretnéd átvinni a képedet, hiszen nem biztos, hogy azon is megvan az a betűtípus, amit használsz.

Ha megpróbáljuk a szöveget únióval egyesíteni a madárral, akkor az nem fog sikerülni. Ez akkor szokott előfordulni, ha a kijelölt dolgok közt csoport vagy klón van. Objektum > Csoport szétbontását használva kiderül, hogy a szöveg útvonallá alakítása minden karaktert külön objektummá alakított, amiket egy csoportba foglalt.

A klónokat a Szerkesztés > Klónozás > Klón leválasztása paranccsal tehetnénk normál objektumokká.

kép

Így már egyesítheted a szöveget a madárral. Töröld is ki a belső kört.

Jelöld ki az alsó szöveget és a madarat, és egyesítsed őket únióval. Ez így is működik (általában), csak azért vezettelek körülményesebb úton, mert úgy gondolom, hogy az ott leírt tudás más esetben hasznos lehet.

kép

A megmaradt kört nagyítsd fel, hogy ne érintse a betűket, és adj neki vastagabb körvonalat. Ha most únióval egyesíted a többivel, akkor azt kapod, ami baloldalt látszik. Már volt róla szó, hogy az únió, különbség és hasonló műveletekben az objektum teljes területe részt vesz, még ha nincs is kitöltve.

Ha kipróbáltad, akkor vond vissza, és használd az Útvonal > Körvonal átalakítása útvonallá parancsot. (A madár esetében is ezt használtuk ugyanezért.) Most már egyesítheted únióval őket.

kép

A világban előforduló véletlenszerű mintázatokat elég nehéz géppel utánozni, ezért használjunk egy fal fényképét a világból. Töltsd le, és importáld a rajzba. Ezen is használd az Útvonal > Bitkép vektorizálása... lehetőséget. A Fényesség-levágás melletti Küszöb értékét én 0,4-re állítottam: minél kisebb ez az érték, annál kevesebb lesz a fekete rész. Aztán mehet az OK – persze csak akkor, ha a bitkép van kijelölve.

kép

A vektorizált fekete "koszt" vidd a pecsétre, a fal képét ki is törölheted. Útvonal > Különbséggel vond ki a koszt a pecsétből, és már meg is van az egyenetlenség.

kép

Még a végén egy kicsi (0,5) elmosást adtam a pecsétnek, elforgattam és a színét is megváltoztattam.


[ Főoldal ]