Inkscape 0.48 - Csavarkulcs
[ Főoldal ]
kép
kép

Indítsd el az Inkscape-et, mentsd el a kedvenc csavarkulcsom képét, és imprtáld a képbe a Fájl > Importálás... paranccsal. Most is mindegy, hogy embedet vagy linket választasz, mert ezt a képet is ki fogjuk törölni. Fontos, hogy ne a Fájl > Megnyitás...t használd, mert akkor nem tudjuk rendesen használni a rétegeket.

A Réteg > Rétegek... paranccsal jelenítsd meg a réteg kezelő ablakot. Egyelőre egy réteg van, amin a csavarkulcs fényképe van. Kapcsold be a lakatot ennek a rétegnek, hogy nehogy véletlenül megváltoztassuk, és az Átlátszatlanságát állítsad nagyjából 50%-ra, hogy halványabb legyen, és jobban látszódjon majd rajta, amit rajzolni fogunk.

Ha gondolod, át is nevezheted ezt a réteget: kattints a nevére, és írj be valamit.

kép

Nyomd meg a + gombot, és az így létrehozott új rétegnek is állítsad az Átlátszatlanságát 50% körüli értékre. Ezen a rétegen fogunk rajzolni: ezért a lakatot nyitva kell hagynunk, az átlátszatlanság pedig nem lehet 100%, hogy lássuk tőle az alatta lévő fényképet.

kép

Válaszd ki a bézier görbe eszközt X, és kattintgassad körbe a csavarkulcsot, ahogy a bal oldali ábrán látszik, hogy egy szögletes körvonalat kapjunk. Nem kell pirosra színezned, csak a jobb láthatóság érdekében tettem ilyenné. Te is nagyjából oda tedd a csúcsokat, ahova én, mert innét fogjuk folytatni.

kép kép

Válaszd ki az eszköztáron az útvonal szerkesztő eszközt X: ekkor a körvonal minden csúcsában megjelenik egy csomópont (ha nem, akkor kattints a körvonalra, hogy ki legyen jelölve).

Egyelőre minden szakasz egyenes. Görbítsd meg az ábrán látható szakaszt: egérrel fogd meg a közepét, és húzd arréb, hogy kövesse a csavarkulcs görbületét. Ugyanezt tedd meg a csavarkulcs másik végén is.

kép

Kattints a csavarkulcs bal felső ívén lévő csomópontra, és nyomd meg az eszközvezérlő sávon A kijelölt csomópontok ívessé tétele X gombot. Ekkor megjelenik a csomóponthoz kék vonallal kötve két vezérlőpont, amik a csomóponthból kiinduló két szakasz görbültségét befolyásolják. A kék vonal a szakasz kezdeti érintője. Minél messzebb van a vezérlőpont a csomóponttól, annál görbültebb lesz a szakasz.

Ezeket a vezérlőpontokat arrébb vihetjük, de íves csomópontoknál egy egyenesre kell esniük: ha az egyiket arrébb visszük, akkor a másik is vele fordul.

kép

Jelöld ki a baloldali ábrán látható pontot. Aztán nyomd le a Shiftet, tartsd lenyomva, nyomd le a csomóponton a bal egérgombot, és húzd az egeret balra. Ezzel a módszerrel lehet a csomópontnak csak az egyik oldalára vezérlőpontot adni: a másik oldalán a szakasz egyenes marad.

Nyomd meg az ívessé tevő gombot X: ennek a csomópontnak már van egy vezérlőpontja, az ívessé tétel ezért nem ad vezérlőpontot a másik oldalára. Ehelyett a meglévő vezérlőpontot párhuzamosra állítja a másik oldalon lévő egyenes szakasszal.

Mozgasd úgy az imént ívessé tett két csomópont vezérlőpontjait, hogy minél jobban kövessék a csavarkulcs körvonalát.

kép

A fenti módon a másik három helyen is tedd ívessé a két-két pontot.

Az ívessé tétel gomb helyett elég, ha Controlt nyomva rákattintasz a megfelelő csomópontra. Csak vigyázz, hogy ne kattints egynél többször: ha megnézed, az ívessé tétel gomb egy négyes csoportban van, a Control+kattintás ezeken megy körbe. Azaz a második kattintás az íves csomópontból szimmetrikusat csinál: a vezérlőpontoknak nem csak egy egyenesen kell lenniük, de egyforma távol is a csomóponttól. Ez a megkötés elronthatja az ívet – ha mégis ilyet tennél, akkor vond vissza a műveletet.

Végül adj a körvonalnak valami közepesen sötét kitöltést: mivel félig átlátszó a réteg, látható marad mögötte a fénykép.

kép kép

Válts vissza bézier görbe eszközre, és rajzolj egy négyszöget, aztán csomópont szerkesztő eszközzel tedd megfelelően ívessé a két jobboldali pontját, hogy a csavarkulcs pofa vastagításának ívét kövesse.

kép

Kijelölő eszközzel jelöld ki a csavarkulcs körvonalát, és Szerkesztés > Kettőzéssel készíts róla másolatot.

Aztán Shiftet nyomva jelöld ki az előbb rajzolt négyszöget, és Útvonal > Metszet menüparanccsal készíts belőlük egyetlen objektumot, ami csak azokat a részeket tartalmazza, amit mindkét objektum fedett.

Adjál neki valami világosabb kitöltőszínt. Készíts hasonlót a csavarkulcs másik végén is, és szüntesd meg a körvonalaikat.

kép

Bézier-görbe eszközzel rajzolj egy négyszöget a csavarkulcs közepén a bemélyedésbe.

kép

Válts csomópont eszközre. A négy sarokból a Shift+egérrel húzásos modszerrel húzz ki egy-egy vezérlőpontot.

kép

Jelöld ki mind a négy csomópontot gumikeret módszerrel, és tedd őket ívessé.

kép
  1. Szerkesztés > Kettőzéssel készíts másolatot erről a belső objektumról,
  2. Útvonal > Dinamikus perem segítségével kicsinyítsd le,
  3. kijelölő eszközzel jelöld ki az eredetit is,
  4. Útvonal > Különbséggel vágd ki a kicsit a nagyobbikból,
  5. adj neki sötét kitöltőszínt, és szüntesd meg a körvonalát.
kép

A rétegek ablakban jelöld ki az alsó réteget, és a - gombbal töröld ki: már nem lesz rá szükségünk. Aztán a rajz réteg átlátszatlanságát állítsd vissza 100%-ra.

kép

Válaszd a színátmenet eszközt X, jelöld ki a középső mélyedés objektumát, és adj neki függőleges színátmenetet. Ha a színátmenet húzása közben nyomva tartod a Control billentyűt, akkor könnyebb függőlegeset húzni, mert így csak 15 fokonként engedi húzni.

A színátmenet felül sötétebb, alul világosabb legyen a csavarkulcs alapszínénél.

kép
  1. Kijelölő eszközzel jelöld ki a csavarkulcs testét.
  2. Szüntesd meg a körvonalát.
  3. Kettőzd meg.
  4. A másolatnak egyelőre adj más színt, és dinamikus peremmel egy kicsit húzd össze.
kép

Az előbb készített összehúzott másolat sorrendjét állítsd be, hogy csak a csavarkulcs testét takarja.

Jelöld ki a csavarkulcs testét: mivel majdnem mindenütt takarva van, nem egyszerű rákattintani. Ha nem sikerül kijelölni, akkor nagyíts rá, úgy könnyebb lesz.

válts színátmenet eszközre, és az eszközvezérlő-sávon válaszd ki azt a színátmenetet, amit a belső mélyedésnek adtál. Ez elsőre egy vízszintes átmentet ad a csavarkulcsnak: fogd meg a színátmenet végein a bogyókat, a sötétet vidd a kulcs aljára, a világosat pedig a tetejére.

kép

Most már az összehúzott másolatnak visszaállíthatod az eredeti kitöltőszínt. Valahogy így kell kinéznie.

kép

Végül csináljunk árnyékot:

  1. Jelöld ki a csavarkulcs testét (a legnagyobb objektumot),
  2. készíts róla másolatot,
  3. adj neki fekete kitöltőszínt,
  4. vidd kicsit jobbra és lefelé,
  5. a Kitöltés és körvonal ablak alján állíts be neki egy kis elmosást (mondjuk legyen 3), és állítsd kisebbre az átlátszatlanságát,
  6. küldd legalulra.
kép

[ Főoldal ]