GIMP 2.4 használati útmutató

Tartalom

Színek, Szűrők

Színek

A Színek menüben van néhány színkorrigáló eszköz. (Ne felejtsd el, hogy ezek is csak az aktív rétegen, azon belül is csak a kijelölés területén dolgoznak! A lenti tutajos példák is úgy készültek, hogy a Téglalap-kijelölés eszközzel kijelöltem a kép jobb felét, és úgy végeztem el az egyes műveleteket.)

Egyszerű példa: Telítetlenné tevés: ez szépen szürkeárnyalatossá teszi a képet. Ez egyébként az Árnyalat-telítettség ... menüponttal is elérhető, ha teljesen balra húzzuk a Telítettség csúszkát.
Ha ellenben az Árnyalat-telítettség ... párbeszédablakában jobbra toljuk a Telítettség csúszkát, akkor ilyenre számítsunk:
A fényességet is többféleképpen állíthatjuk: a Fényerő-kontraszt ... és az Árnyalat-telítettség ... párbeszédablakában is van Fényerő csúszka
A Fényerő-kontraszt ... párbeszédablakban a kontraszt csúszkát jobbra tolva ilyen eredményt kapunk:
Érdekes hatást érhetünk el, ha az Árnyalat-telítettség ... párbeszédablakában az Árnyalat csúszkát toljuk el: ezzel jól megbolondíthatjuk a színeket.
Természetesen negatívvá is tehetjük a képünket az Invertálás menüponttal.

Szűrők

A Szűrők menüben rengeteg minden található, itt csak keveset mutatok be. A legtöbb szűrő saját párbeszédablakot dob fel, amiben pontosan beállíthatod a szűrőt: ezekben a párbeszédablakokban rendszerint van egy kis Előkép, amin ellenőrizheted a beállításaidat. Ezt az előképet ki lehet kapcsolni (ha túlságosan lassú volna). Néha viszont nem teljesen azt mutatja, amit a szűrő valóban eredményezni fog.

Az Elmosás / Gauss-elmosás... homályossá teszi a képet. Az Elmosás sugarával befolyásolhatjuk az elmosás mértékét.
Az Elmosás / elmosás elmozdítással... menüponttal mozgás érzetét kelthetjük. Itt a Szöggel adhatjuk meg a mozgás irányát, a Hosszal pedig a sebességét. Ebben a párbeszédablakban alapesetben ki van kapcsolva az Előkép, úgyhogy be kell kapcsolni, ha állítgatás közben látni akarod az eredményt.
Ha egy képeden felismerhetetlenné akarod tenni az emberek arcát, akkor jelöld ki az arcokat, és az Elmosás / Pixelesítés menüponttal ilyen szépen eltorzíthatod őket. (Hogyan lehet kijelölni egyszerre több arcot? Válaszd ki az Ellipszis-kijelölés eszközt, az Eszközbeállítások lapon a Mód gombok közül nyomd meg a másodikat, majd egyesével jelöld ki az arcokat! Később ne feledkezz el róla, hogy a kijelölés mód az ellipszis-kijelölésnél Hozzáadás a kijelöléshez, de azt se feledd, hogy a többi kijelölő eszköz módját ezzel nem állítottad at!)
A Zaj / Szórás eredménye:
Az Élkeresés almenüben lévő szűrők hatása eléggé hasonlít egymásra. Ezen a példán a Sobel ... szerepel.
A Kiemelés / élesítés eredménye:
A Torzítás / I-görbítés ... egy jó nagy párbeszédablakot jelenít meg. Ebben a párbeszédablakban a baloldali képen az egérgombot nyomva tartva, az egeret mozgatva formálhatjuk a képet. A párbeszédablak jobb oldalán, a Beállítások fül alatt adhatjuk meg, hogy mit csináljon az egér, mekkora területen (Deformálási sugár) és milyen mértékben (Deformálási mérték)
A Torzítás / Újság szűrővel a nyomtatott képek raszterrácsát szimulálhatjuk. Ami itt elsőre érdekes, az a Cellaméret, amivel a "festékpontok nagyságát" határozhatjuk meg; valamint alul a Túlmintavételezés, amit érdemes jó nagyra állítani, hogy kevésbé legyen a körök széle rücskös.
A Torzítás / Videó szűrővel olyan hatást érhetünk el, mintha rossz minőségű TV képernyőjén látnánk a képet.
A Művészi / Fénymásolat szűrő hatása:
A Művészi / GIMPresszionista szűrőben rengeteg beállítási lehetőségünk van. Végeredményben a képet ecsetvonásokká alakítja.

Végül a Leképezés / Buckaleképezés, erről a kép alatt kicsit bővebben írok.

Tehát a buckaleképezés kap egy képet és úgy tekint rá, mint egy magassági térképre: a fényes foltok magasan vannak, a sötétek mélyen. Fejben fel is építi ezt a domborzatot, megvilágítja oldalról, és eredményül kapjuk, hogy a domborzat hol árnyékos, és hol fényes. A párbeszédablakban legfontosabb a Mélység csúszka, ami nagyban befolyásolja a buckaleképezés hatásának mértékét.

A buckaleképezés eredménye, azaz a fények-árnyékok mindig az aktív rétegen jelennek meg, de a magasságtérképet vehetjük másik rétegről is, sőt, egy másik megnyitott képről is. Hogy melyik réteg legyen a magasságtérkép, azt a párbeszédablak Buckaleképezés legördülő menüjében adhatjuk meg. (Ezt a beállítást mindig nézzük meg, mert gyakran nem az az alapértelmezett, amit szeretnénk.) Az alább látható példában csináltam egy famintás réteget (alap), egy új réteget a GIMP felirattal (magasságtérkép), aminek kikapcsoltam a láthatóságát, visszaálltam az alap rétegre, és elindítottam a Szűrők / Leképezés / Buckaleképezés szűrőt, majd a felbukkanó párbeszédablak tetején a Buckaleképezés legördülőmenüből kiválasztottam a magasságtérkép réteget, így kaptam az alábbi eredményt:


aktív réteg

magasságtérkép

eredmény